Ett litet jubileum, den 20:e listan över de allra bästa låtarna (i min värld). Denna har också en liten röd tråd. Se om ni klarar att hitta den utan att läsa i spellistan nedan. Fyra låtar är inblandade.


Spellista:

Hunters & Collectors - When the river runs dry
Med 1989-års Ghost Nation hade Hunters & Collectors filat bort kantigheter och missljud från sin produktion, till vissas förtret och andras glädje. Jag hör till dem som tycker att låtmaterialet var betydligt bättre än på de tidigare utgivna. Hade också det stora nöjet att se Mark Seymour och kompani som förband till Midnight Oil i globen. Båda banden gjorde då ett mycket starkt intryck i en kokande glob. "When the river runs dry" är en av singlarna från Ghost Nation.

Luna - Anesthesia
Galaxie 500, Dean & Britta och Luna. Dean Wareham har lämnat en del avtryck på indiepop-scenen. Just "Anesthesia" är nog den låt i mannens katalog som jag spelat mest och trots dess "skramlighet" så är det i grunden en riktigt stillsam och trallvänlig melodi.

Graham Parker - Get started start a fire
Här börjar den röda tråden jag nämnde i inledningen. Graham Parker har nämligen inte bara skrivit denna låt utan också Marti Jones längre ner i listan. Parker är en av de där doldisarna som aldrig slagit igenom riktigt men som har gjort massor av bra musik. "Get started start a fire" är en gammal favorit som man då och då påminns om när man gräver i "arkiven".

Donovan - Season of the witch
Har ingen större koll på eller förhållande till Donovans musik utan tycker bara att "Season of the witch" är en rackarns bra åt.

Curtis Mayfield  - Little child running wild
Vem är egentligen soulkungen? Marvin? Otis? Smokey? Al? Eller är det kanske Curtis? För mig varierar det, men varje gång jag hör Mr Mayfield så ligger han väldigt nära toppen. "Little child running wild" är från Superfly-soundtracket.

INXS - Original Sin
Även om man inte kan tro det när man ser bilderna från detta klipp så var Michael Hutchence planetens coolaste kille ett tag under 80-talet. Såg bandet vid ett flertal tillfällen och kan intyga att frontmannen hade karisma. Faktum är att INXS länge låg överst på min lista över favoritband och jag har till och med "delad vårdnad" om en av Jon Fariss trumpinnar. Tyvärr så har väl inte bandets musik riktigt hållit för tidens tand, utan det mesta känns daterat eller sönderspelat för mig. Men vid enskilda nostalgiska återblickar fungerar det och "Original sin" håller lite bättre än många av bandets senare låtar.

Marti Jones - You can´t take love for granted
Här fortsätter alltså tråden från Parker-låten ovan. Marti Jones upptäckte jag när jag hittade producenten Don Dixons soloskivor. Marti och Don har gjort en del musik tillsammans och om jag inte tar fel så har Dixon också producerat denna låt. Har även för mig att Jones och Dixon var ett par utanför musiken. "You can´t take love for granted" är en vacker sak med ett mycket sant budskap.

R.E.M - Driver 8
Att tråden fortsätter även här kanske förvånar en del men Don Dixon har även producerat flera av R.E.M:s tidiga plattor, så väl som favoriter som Smithereens och Matthew Sweet. Likt INXS så har även R.E.M varit högst upp på min lista (vet inte om det har med korta bokstavskombinationer att göra). Till skillnad från Australiensarna så håller R.E.M:s äldre låtar betydligt bättre, åtminstone i mina öron. "Driver 8" brukar man gå och nynna på någon dag eller två efter man har hört den. Det är i det här fallet ett gott betyg.

Brenton Wood - Gimme little sign
Här slutar ovan nämnda tråd. Hade inte hört Brenton Wood´s "Gimme little sign"  innan jag hittade och gillade den cover som, ja just det, Don Dixon gjorde av låten på en av sina soloplattor. Vet egentligen inte så mycket om Wood mer än att just det här är en förtjusande liten poplåt. Ville egentligen avsluta tråden med en av Dixons egna låtar men hittade inget lämpligt klipp. Kolla gärna upp Dixon på Spotify och börja då med grymma låtar som "Swallowing pride" eller "Renaissance eyes"

The Cure - Apart
När jag kollar igenom Bästa listorna, som ju nu är uppe i 200 låtar, ser jag att det är alldeles för lite av The Cure. De har gjort otroligt mycket bra musik och de kommer säkert att återkomma i det här forumet. "Apart" är en nattsvart uppbrotts-låt som är bland det vackraste bandet har gjort.

4 kommentarer:

  1. Ännu en finfin lista Boggen!
    H & C debutskiva från -82 är min favorit, mycket p.g.a. det du nämner de skalat bort under karriärens gång. Men detta är oxå bra. Tyvärr ännu ett alltför förbisett band som mår gott att nämnas på våra bloggar.
    Fastna för INXS då dom var med på den australienska delen av Band Aid där dom gjorde suverän version av "Don't Change".
    Donovan kallades den brittiska motsvarigheten till Dylan. Ett epitet som inte gjorde någon av herrarna rättvisa. Donovan har faktiskt gjort en del pärlor och bör därför undersökas av den nyfikne.
    Cure är inga jättefavoriter hos mig men den här låten var riktigt jäkla apbra! Man tackar!
    TP

    SvaraRadera
  2. Tackar TP! Gillar också det tidigare plattorna med Hunters, men denna och flera av de efterföljande tycker jag egentligen är bättre låtar, dock kanske de skulle ha varit ännu bättre om de inte var så "polerade". INXS musik kan väl inte sägas ha åldrats med värdighet, som så många andra 80-talsband, men jag återkommer ändå då och då till dem. Håller med om Donovan och ska vid tillfälle själv utforska musiken lite mer. Cure har gjort många "apbra" låtar...

    SvaraRadera
  3. Äntligen! Jag har ju sagt det förut. Cure var världens bästa rockband för 20 år sedan.

    /Waingro

    SvaraRadera
  4. De var sannerligen med där uppe i toppen i alla fall, Waingro, och jag tycker att låtarna fortfarande håller mycket bra.

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]