Läste för ett tag sedan den magnifika, mörka och mycket gripande "Vägen" av Cormac McCarthy. En bok jag varmt kan rekommendera att läsa innan ni går och ser filmen "The Road". Denna har visst premiär i november, enligt imdb (åtminstone i USA). Även om jag helst inte vill prata om danskar just nu så får jag väl lov att nämna att det är Viggo Mortensen som spelar huvudrollen. Det låter dessutom som ett passande drag att låta mörkermannen Nick Cave stå för filmmusiken. Även om en film sällan överträffar en bok så låter ovanstående ingredienser som detta är något att se förväntansfullt fram emot.

6 kommentarer:

  1. Fantastisk bok! Stilen är lika korthugget kärv och karg som landskapet. Oerhört vacker far-son-skildring dessutom. Tillsammans med Ishiguros Never let me go, årets läsupplevelse! Lätt!

    SvaraRadera
  2. Man satt med tårar i ögonen och en klump i halsen när man läste. Kanske bäst att se filmen i ensamhet ; )
    Ishiguro måste jag kolla upp. Tack för tipset Anders!

    SvaraRadera
  3. Aha! Det är Ishiguro som skrivit "Återstoden av dagen"! Den filmen är ett under av fantastiskt, lågmält skådepeleri av Anthony Hopkins och Emma Thompson. "Never let me go" är nu beställd från Adlibris!

    SvaraRadera
  4. Kul! Tårar och halsklumpar utlovas även här. En "drabbande" bok som är svår att glömma, sådär som en del böcker är. Historien är både vacker, sorglig och hemsk, och - vilket du lär märka efter ett tag - angelägen.

    Läste i veckan för övrigt ut Murakamis Sputnikälskling - i ett vansinnestempo. Gick inte att lägga ner boken. Som också är sorglig. (Verkar vara ett tema i min läsning just nu...) Älskade den med. Klump? Yes!

    SvaraRadera
  5. Ytterligare ett tips, tackar! Vi kanske får en bokårsbästa-lista på Kindofblue?

    SvaraRadera
  6. Så får det bli! Nu ska jag till biblioteket (skämtar inte!).

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]