De bästa låtarna - evvah! Den förhoppningsvis, ändlösa listan. Veckans spellista är en start på listan över de, i mitt tycke naturligtvis, bästa låtarna som någonsin gjorts. Kan tyckas vara ett ambitiöst projekt men det har inga begränsningar och ingen rangordning så det gör det enklare. Alltså kan både nya och gamla alster dyka upp här och samma artister kan även medverka fler gånger. De första tio kommer här. Hoppas att ni också gillar det.



Spellista:
Tindersticks - Her
"Her" var det första jag hörde med bandet. Den medverkade på en samlingsskiva med nya band. Det är denna som fick mig att fastna för bandet även om den kanske inte är särskilt representativ för Tindersticks musik i övrigt. Tyvärr hittade jag inget riktigt bra klipp med låten, men kolla upp den på bandets debutplatta.

Jesse Sykes & the Sweet Herafter - The air is thin
Fantastisk och väldigt speciell röst i denna låt där man får känslan av att luften
verkligen är tunn.

Teenage Fanclub
- Sparky´s dream
TF
måste vara ett av de mest sympatiska banden. När jag såg dem live på lollipop-festivalen för rätt många år sedan var de influgna från skottland som ersättare för någon artist som inte kunde komma och de bad nästan om ursäkt för detta samtidigt som de rekommenderade publiken att gå och titta på en annan spelning som pågick vid en annan plats på festivalen! Jag stannade kvar och lyssnade och ångrade mig inte. Av många bra Teenage Fanclub-låtar hör Sparky´s dream till en av mina absoluta favoriter. (Ni får i klippet även en bonus med The Charlatans, inte helt oävna "Just looking" eftersom det inte fanns något bättre klipp med "Sparky´s" + en lite listgenomgång innan det startar. Man kan inte hitta allt på tuben...)

Nolan Porter - If I could only be sure
Erkänner att jag inte alls har någon koll på Nolan Porter utan får helt och hållet tacka Andres Lokkos Feber-samling för denna pärla.

Roxy Music
- Love is the drug
Hörde denna låt första gången i en version av Grace Jones (!) Faktiskt inte så dålig, men det är ju Bryan Ferrys "struttiga" sångstil som ger den här låten sitt signum och därmed också gör den till en riktigt bra låt.


Elvis Costello
- Indoor fireworks
Få artister har lyckats få ur sig två så bra plattor samma år. 1986 kom både "King of America" och "Blood & Chocolate". "King of America" innehöll "Indoor fireworks" där Costellos briljerar med sitt textförfattande.

The Undertones - Teenage Kicks
"Wanna hold you, wanna hold you, wanna hold you tight…"Ahh, ljuvliga ungdom! Hade förvisso förmodligen inte hört denna innan jag passerat 25 men den förmedlar ju en önskan om "Teenage kicks" som man förhoppningsvis aldrig blir för gammal för.

Van Morrison - The way young lovers do
Det har skrivts åtskilliga spaltmeter om "Astral Weeks" som "The way young lovers do" är hämtad från, och ja, det är bara att instämma i hyllningskören av denna förträffliga platta. "The way young lovers do" är väl den låt som sticker ut mest på albumet. En väldigt speciell låt som borde vara svår för andra än the Man himself att göra rättvisa, en som faktiskt har lyckats är Maria McKee som har gjort en helt ok version av denna.

Depeche Mode - Enjoy the silence
Depeche är ett av de få 80-talsbanden som faktiskt har utvecklats sin musik och lyckats göra det bra under en väldigt lång tid. Från att ha varit extremt "synthblippiga" (Just can´t get enough) till att nästan vara ett rockband (Personal Jesus, John the revalator). Bara det är en merit. Vet inte om bandet var eller kommer att bli större än under den tiden som "Enjoy the silence" släpptes och spelades som mest. Det är en klassiker som fortfarande håller. Jag åker gärna till Arvika i sommar! (Äntligen lite DM va, Mr Daz!) Här ett lite annorlunda klipp som får en att vilja testa MS Songsmith.

Elliot Smith - A fond farewell

Ytterligare ett bevis på att "dead heroes don´t let you down". Att denna låt släpptes postumt för de allra flesta gör den inte mindre sorglig och vacker.

2 kommentarer:

  1. Arvika??? Är det en date Boggen??? Depeche är och har ända sedan just "Just can´t enough" varit mina husgudar. Deras musik och främst deras texter har vuxit i samma takt som jag ända sedan den dag jag köpte deras första skiva. Att du sedan pekar ut just "Enjoy the silence" som deras största förvånar mig inte. Det var ju i den vevan dom vann massorna samtidigt som inbitna fans kanske skruvade på sig lite. Men jag håller med dig trots att jag är lite "mörkare" i min dyrkan till dem. Om jag måste plocka ut en för en liknande lista så står det mellan "Strange Love", "Little 16", "Stripped" eller "Question of time".
    Men fortsätt gärna kommentera dem....och kanske det blir Arvika 2009 i väntan på deras kommande album. Mr Daz

    SvaraRadera
  2. Arvika vore kul, får se om vi ses där. Att "Enjoy the silence" är deras största vet jag inte, listan är bara en samling med låtar jag tycker är mycket bra och i en fortsättning på denna kan kanske fler DM-låtar dyka upp.

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]