Ok, här kommer den, efter mycket vånda. Listan över de skivor och artister jag tycker har gjort 2008:s bästa skivor.
Börjar med "bubblarna" för att avsluta med de tio bästa.

Några som gjorde riktigt bra skivor men som hamnar strax utanför:
Dungen, Eugene McGuiness, Grace Jones (!), Anna Ternheim, Jenny Lewis, Parker Lewis, White Denim, The Cure, Foals, Håkan Hellström

Listan:

35. Chad Van Gaalen - Soft Airplane. Spännande platta men har ärligt talat bara fastnat för enstaka låtar

34. Vampire Weekend - Vampire Weekend. Uppskrivna och omtalade för sin Paul Simon/Graceland-pop. Trevligt och originellt.

33. Lucinda Williams - Little Honey. Regerande altcountry-drottning (eller bara country)? Lucinda gör återigen en mycket bra skiva.

32. Woven Hand - Ten Stones. Dave Eugene Edwards har en mycket speciell, fascinerande röst och den fascinerar fortfarande på Ten Stones.

31. Kings of Leon - Only by the night. Har tidigare tyckt att släkthistorian Followill varit ganska träiga men med låten "Sex on fire" väckte de mitt intresse. Tycker inte att "Only by the night" är en helgjuten platta och dess mest ljusa stund är nämnda låt, men resten är hyfsat och kan nog växa med ytterligare lyssningar.

30. Ladyhawke - Ladyhawke. Poppig synth som är mycket trallvänlig. Tror dock att nästa platta blir snäppet bättre.

29. The Hold Steady - Stay Positive. En skiva som höll på att hamna utanför, men som var för bra för det.

28. Bon Iver - For Emma, Forever Ago. Skön altcountry. Med låtar som Skinny Love, re:stacks och For Emma borde kanske den här hamna högre upp på listan, hmm...nåja, listan ser nog ändå inte likadan ut i mitt huvud om en vecka så...

27. Noah And the Whale - Peaceful The World Lays Me Down. Sån där musik som man bara blir glad av.

26. John Mellencamp - Life, Death, Love and Freedom. Till skillnad från senare nämnda Eldkvarn och Soundtrack så har faktiskt mr Mellencamp levererat några riktigt sunkiga plattor emellanåt. "Life, Death, Love and Freedom" är inte en av dem. Hur skulle den kunna vara det med den titeln...

25. Joseph Arthur & the Lonely Astronauts - Temporary People. Upptäckte Mr Arthur via en låt som fanns med på ett soundtrack till tv-serien OC, "Honey and the Moon". Plattan med de ensamma astronauterna är också en ytterst kompetent Singer Songwriter-historia.

24. Shearwater - Rook. De som inte listat ut det hittills kanske kommer på det nu att jag har en viss förkärlek för band som oftas sorteras in i facket alternativ country eller americana. Shearwater är ytterligare ett som i år har släppt en mycket bra skiva.

23. Okkervil River - The Stand Ins. Lost Coastlines är en av årets absolut bästa låtar. Resten av The Stand Ins håller inte riktigt samma klass enligt min mening, men det är bra.


22. Kleerup - Kleerup. Massivt genombrott som det är svårt att blunda för, och det vill man inte heller. Skön lyssning.

21. Coldplay - Viva La Vida. Ett av de få kvarvarande "arenarock-band" som faktiskt kan göra riktigt bra musik också.

20. Eldkvarn - Hunger Hotell. Snodde en gång ett plektrum av Plura när de spelade på gamla Skylight i Eskilstuna och känner att jag skulle kunna göra det igen, trots att jag numera inte är typen som vill stå längst fram vid en konsert (både på grund av en värdighet som kommer med åldern (ja skratta ni) och på grund av att Eldkvarn kanske inte längre är den typen av band som har en hoppande skara framme vid scenkanten). Elkvarn håller och levererar återigen. (Förlåt för plektrumet Plura...)

19. Mark Olson & Gary Louris - Ready for the Flood. Jayhawks har länge varit ett av mina absoluta favoritband och när herrarna Olsen och Louris återförenas kan jag inte annat än att nicka gillande. Den här kommer visserligen inte upp i klass med "Hollwood town hall" eller " Tomorrow the Green Grass" men kombinationen av deras röster är en varm och innerlig känsla som tilltalar mitt musiköra.

18. Calexico - Carried To Dust. Skulle kunna skriva likadant om Calexicos filmiska "texmexaltcountry" som för TSOOL och för all del som för Eldkvarn, dvs de är aldrig riktigt dåliga. Bara det en kvalitet i sig. Om förra plattan var närmare dålig än de någonsin varit så är "Carried to dust" ett lyft och en riktigt bra skiva.

17. The Soundtrack of Our Lives - Communion. TSOOL är alltid TSOOL och de är aldrig dåliga, dock tycker jag att "Communion" led av att vara för lång och att alla låtarna inte höll samma höga klass. Ser dock fram emot nya liveframträdande och klättrande av Ebbot.

16. Raphael Saadiq - The Way I See It. Retrosoul när den är som bäst. Han har rösten, han har känslan, nu fattas bara hitsen.

15. Titiyo - Hidden. En mörkare mer suggestiv Titiyo som i mitt tycke gör sin bästa platta hittills. Vackert! (... i flera bemärkelser)

14. Ray LaMontagne - Gossip In The Grain. Rays viskande sångstil skulle kunna blir ansträngande att lyssna på om det inte var så bra.

13. Fleet Foxes - Fleet Foxes. Tror inte jag sett en årsbästa-lista utan Fleet Foxes, och tro mig jag har plöjt en del! Hade till en början svårt för det jag först tyckte var en något entoning sång, men har med låtar som "Mykonos" och "He doesn´t know why" fått sålla mig till hyllningsskaran.

12. The Lodger - Life is Sweet. Kindofblue tipsade om finnarna i The Lodger. Mycket bra indiepop som man inte (heller) hade någon koll på trots att de har släppt flera bra skivor. Tycker mig höra ett visst släktskap med 22 Pistepirkko, eller är det bara nåt finskt?

11. Jamie Lidell - Jim. Om man placerar in Rapael Saadiq i facket "Retrosoul" så kanske även Jamie Lidell platsar där med sin Stevie Wonder-liknande röst. Mycket bra.

...och så till de 10 översta!


10. Gnarls Barkley - The Odd Couple. De är pop, soul, hiphop och ibland till och med rock och de har en demonproducent i sin line-up. Det verkar nästan omöjligt att misslyckas. Förra plattan innehöll jättehiten "Crazy". Denna har ingen "Crazy" men håller genomgående en mycket högre klass på låtarna. Lite magi skapas i nedanstående klipp.



9. Elbow - Seldom Seen Kid. Har alltíd tyckt att Elbow varit ett trevligt band, men har aldrig lyssnat särskilt intensivt på dem. "The Seldom Seen Kid" fick mig dock att inse att man kanske borde lyssna mer på dem.



8. Herman Dune - Next Year In Zion. Trallvänlig pop från ett band som tydligen hållt på ett tag men som jag upptäckte via tidningen Sonic. Bandet gör sig nog bäst att lyssna på, men här är ett klipp ändå:



7. Sennen - Where the light gets in. En av de där "smygarna". En riktigt rakt igenom bra platta som växer precis på det där sättet som just riktigt bra plattor gör. Vacker Shoegaze-pop av bästa märke.



6. Glasvegas - Glasvegas. Undrar hur många spaltmeter det skrivits om Glasvegas i år. Ett av dessa sällsynta genombrott som är få förunnat. Jämförelser kan göras med inte helt okända band som Oasis och Suede, där hypen också höll (ett tag i allafall). Det enda som kan stoppa bandet från megasuccé är väl egentligen förväntningarna på nästa platta. Här en akustisk version av "Geraldine"



5. Fatboy - In my Bones. Som Chris Isaak eller, törs man säga det, Elvis (jag tordes!) fast med bandkänsla. Första plattan var bra, "In my bones" är mycket bra! Vart ska det ta vägen? Har ni sett klippet från förra årets P3-guldgala kolla här. Ni får också "Way down low"



4. Blitzen Trapper - Furr. I elfte timmen läste jag om Blitzen Trapper, tyckte att namnet lät som nåt "krigsmetalinspirerat" band, men såg sedan en bild och ett youtube-klipp och blev sedan såld på bandets "TomPettyIndiePsykadeliska" rockpop. Det var väl en bra beskrivning!? Lyssna själva!



3. Helio Sequence - Keep Your Eyes Ahead. Till min förvåning så har Helio Sequence varit frånvarande från de flesta listor över årets toppar. "Keep your eyes ahead" är en av de plattor jag spelat mest under året och låtar som "Lately" och "Can´t say no" är för bra för att glömmas bort.



2. MGMT - Oracular Spectacular. Får lov att erkänna att jag inte hade någon som helst koll på detta band innan de började dyka upp på diverse årsbästa-listor. Var ju därför tvungen att kolla upp dem. "Oracular Spectacular" visade sig vara en av årets absolut bästa skivor!




Så till, trumvirvel..., nummer 1!



1. Sea Wolf - Leaves in the River. Likt Helio Sequence saknas Sea Wolf på många årslistor. Kanske få har upptäckt bandet? Tackar återigen Skivgrisen för detta tips. En rakt igenom grym platta med ett eget sound. Trots det så fastnar låtarna direkt och de stannar kvar och då menar jag på ett bra sätt inte så där tuggummiaktigt som vissa slagdängor irriterande gör. "Your a wolf" har jag haft med tidigare på bloggen, men den är så bra och jag tror att den kan bidra till att fler upptäcker bandet.







Skulle säkert kunna hålla på att söka och lyssna in mig på ett antal artister till som släppt bra musik 2008 och därefter ändra min lista. Men de får jag upptäcka senare och lägga till 2009:s (eller 2010:s) lista. Man kan bara lugnt konstatera att det görs väldigt mycket bra musik och att man kan hoppas på att 2009 blir lika bra eller ännu bättre.

10 kommentarer:

  1. Först: Vilket jobb du lagt ner, Boggen!
    Sedan: Vilken grym lista!

    Bon Iver, Fleet Foxes, Lodger (som mig veterligt är från Leeds. Om de har finskt påbrå lämnar jag däremot öppet..)), Elbow, Ray laMontagne, Jamie Lidell, Noah, Eldkvarn (ska på deras konsert) etc. ger en lista som jag gärna skriver under på. Även om jag naturligtvis har åsikter. Som till exempel att "wolves I & II", "Blindsided", "Lump sum", innebär att Bon Iver naturligtvis skall placeras högre - men att du redan har insett det går ju att utläsa av texten, så du är förlåten.
    Gnarls Barkley har växt under året och är även för mig en närmast komplett platta. Samma sak gäller din guldmedaljör Sea Wolf, som gjort en av de trevligaste plattorna på mycket länge.

    Helio Sequence hade jag för övrigt helt missat. Förmodligen pga Internetkrångel;), men nu har jag lyssnat på dom också. Jääävligt bra. TACK!

    Storstilat alltsammans, B!

    Nu är det bara min lista kvar då...

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar! Har väl lite för stor tilltro till Spotify som listar The Lodgers plattor med en biografi som säger att de är från Finland, vad vet jag, bra är dom i alla fall.
    Har redan sett att jag missat några eller borde ha haft en längre lista. Rachael Yamagata som du tipsade om skulle ju ha varit med och kanske Last Shadow Puppets och... och... En lista med de mest spelade 2008 oavsett när det släppts återstår att presentera. Ser fram mot din lista Anders.

    SvaraRadera
  3. Hmm... det är klar du har rätt Anders. Det är The Lodger från Leeds jag menar dock finns det även ett finskt band med samma namn. Även Spotify tycks ha blandat ihop dem och även vissa sökresultat visar båda så...Det finska är inte helt oävet det heller, dock inte i klass med Leedsgrabbarna.

    SvaraRadera
  4. Min lista kommer. Snart. Skall bara få upp ångan och lusten igen såhär efter alla helger, skinkfrossor och julöl.

    Och skulle man oroa sig för vilka artister man glömmer/missar i årslistehanteringen, skulle listan inte vara möjlig. Så, att sortera och rangordna 35 stycken är verkligen storstilat, som sagt. Särskilt med tanke på att alla fått en liten trevlig text. Det tar tid, båda verksamheterna - jag vet.
    Får se om jag kan klämma ur mig en lista innan slutet på veckan. Få det gjort liksom...

    SvaraRadera
  5. Imponerande, mest för jag inte känner igen en enda på topp 35, så jag nöjer mig med att hålla en låg profil på 75 meters avstånd...

    SvaraRadera
  6. Säger som Anders; Vilket jobb du lagt ner Ola, tackar ödmjukast för denna lista.

    Som vanligt är det några band/artister jag ej hört talas om. Dock så tycker jag Fleet Foxes, Sea Wolf,Glasvegas,Eldkvarn alla gjort riktigt bra musik

    SvaraRadera
  7. Anders, samtidigt som man vill få det gjort och det kräver en del jobb s är det ju vansinnigt kul, annars skulle man ju inte hålla på! Tur man inte har någon deadline!

    Jonas, några känner du nog igen när du hör dem annars är det dags att lämna MixMegapol och Tracklistans "förlovade" land ; ) Skämt åtsido, jag tror nog att du skulle uppskatta, kanske inte alla, men några av artisterna.

    Andreas, kul om du hittar några nya favoriter, det har jag gjort!

    SvaraRadera
  8. Sannerligen en gedigen lista, inte illa att rangordna 35 plattor från fantastiska 2008. Kul att Sea Wolf kom etta, har precis börjat lyssna på dem o de är riktigt bra. I övrigt många band jag skulle sätta på min egen lista och en hel del nytt, ska gå igenom detta snarast.
    (En helt annan Jonas)

    SvaraRadera
  9. Sicket jobb boggen, kan bara gratulera, många av dom artister som jag haft med återfinns även på din lista
    Att jag missat Helio Sequence är nästan ett brott, bakläxa
    Gillar givetvis din förstaplats med Sea Wolf, kul att tipset gick fram
    Tackar för tips

    SvaraRadera
  10. Jonas (en helt annan) tack för berömmet, kul att du gillar listan.

    Jimmy, tack! Att missa något i den fantastiska flora av artister som finns är ju snarare en regel än ett undantag. Om fem år kommer man att undra varför man missade just den artisten 2008, och den, och den...

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]