För de som eventuellt har följt denna blogg ett tag så blir det nog inte så svårt att gissa vilken artist som kommer att toppa en albumlista här. Däremot så är det ju lite svårt att välja vilken album som hamnar överst, då de ju faktiskt har släppt två detta år. Ordningen idag blir iallafall som nedan, imorrn kanske de har bytit plats.


1. First Two Pages of Frankenstein - The National


Vinnaren här har det mesta mitt favoritband kan erbjuda. Fantastiska och sorgsna låtar låtar med målande texter och av den karaktären att de hela tiden växer ju mer man lyssnar. Duetter med andra stora artister och fortfarande den där egensinnigheten som oftast finns hos betydligt mer okända, mindre band och inte hos en, numera, etablerad internationell artist. Kanske hamnar denna etta för att den kom först och jag har lyssnat mer på den, kanske tycker jag just nu att den har fler riktigt bra låtar, å andra sidan tycker jag ju ingen är direkt dålig, men som jag säger ovan, jag kanske byter åsikt. 





Den skulle ju kunna ha döpts till "The Next two pages of Frankenstein" eller "The remaining pages...", både med tanke på den förstas titel, att de kom samma år och att den har i stort sett samma omslag. En fantastisk samling låtar det här också och som vanligt med bandet, en stor potential att växa. Följer en mycket trevlig fan-community på FB där albumen diskuterats och där blir det ju också tydligt att en del av bandets storhet är att de väcker känslor på olika sätt och det med olika låtar och album. Vissa håller Laugh Track som den bästa av de två andra Frankenstein. Just nu har jag ju rangordnat dem men kan nöjt konstatera att The National skämde bort sina fans år 2023 och att de fortsätter att imponera och toppa listan av favoritband många år efter jag upptäckte dem.


Det var i princip listan. Till detta finns flera orsaker. En är att de är de två album som jag verkligen har ägnat tid till att lyssna igenom och kunnat ge en rättvis bedömning. Nedan, utan inbördes rangordning finns ett antal bra album som funnits på min radar under 2023 men som jag dels inte lyssnat lika mycket på och som jag faktiskt inte värderar lika högt som de två topparna. Vissa kommer såklart att växa och några skulle säkert senare kunna rangordnas i åtminstone en topp 10, jag lämnar detta till senare, men vill ändå tipsa om dessa album och artister om ni råkat missa dem.


bar italia - Tracey Denim


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]