Årets album.



Att det inte finns några dåliga musikår kan man lugnt konstatera. Lyssnandet har ju dock förändrats och man undrar om själva albumformatet kommer att försvinna så småningom. Dock läste jag någonstans att vinylförsäljningen hade fått ett rejält uppsving 2013. En fluga? Kanske, men det känns som om man 
vill ha den där plastbiten och konvolutet lite mer och att "slit och släng" mentaliteten när det gäller musikkonsumtion kanske håller på att förändras. Man vill helt enkelt få ut mer av ett album och få det att räcka längre. Märker att jag själv ger mindre tid åt ett album jag från första lyssningen tycker
är hyfsat än jag gjorde före spotify, men att när jag ger den tiden så är det ju ytterst sällan det första intrycket består, utan plattan blir helt enkelt bättre när man upptäcker detaljer, melodislingor, ljud eller fraser.

Hur som helst, på min "shortlist" hade jag ett 40-tal plattor och av dessa tänkte jag försöka rangordna 20.

De som hamnade strax utanför topp 20 är: 
The VeilsTorres, Tom Odell, Primal Scream, Lloyd Cole, Depeche Mode, Mavis Staples, The Civil Wars, Basia Bulat, Devendra Banhart, Arcade Fire, Phosphorescent, Kacey Musgraves, The Weeknd, Jason Isbell, Haim, MS MR, CHVRCHES, POLICA, Rhye, Josh Rouse, Gregory Alan Isakov, Editors, Bastille, Josh Pyke, King Krule, Arctic Monkeys, Kaah, Mazzy Star

Top 20


     Snygg och välspelad indiepop med lite folkinfluenser. Ger en varm känsla.

19. Palma Violets - 180
     Grämer mig att jag missade Debaser-spelningen med dessa herrar. Skrammel        och melodier i en skön blandning.

18. Shout Out Louds - Optica
      Ett av Sveriges bästa band. "Destroy" är en av årets topplåtar för mig.  
  
17. Christian Kjellvander - The Pitcher
      Hos Christian är det alltid höst, men på ett sådant där mysigt och bra sätt.           Om Shout Out Louds är ett av Sveriges bästa band så har Christian definitivt         en av landets bästa röster.

16. Fossil Collective - Tell where I lie
      Melodier och stämsång mycket snyggt framfört.

15. Kurt Vile - Waking on a pretty daze
      En jämnare platta än 2010:s "Smoke ring for my halo" men den har däremot         inte riktigt lika bra toppar. Ändå en skön samling låtar från Philly-hippien.

14. Beady Eye  - BE
      Har skrivit det förut och jag håller fast vid det. Detta är det bästa Gallagher-         albumet sen "(What´s the story) Morning Glory".

13. Daft Punk - Random access memories
      Svårt att undgå denna på en årsbästa-lista 2013. Sanslöst sväng, sköna               gästspel och discons återkomst.

12. Christopher Owens - Lysandre
     En sorg att Owens band Girls, som knep en 5:e plats på denna lista 2011,            verkar nedlagt. Men med en helt annan musikstil visar Christopher Owens
     att han behärskar en hel del och att vi kan förvänta oss fler storverk och sköna      överraskningar från honom. Lysand(r)e skulle man kunna säga.

11. Man Man - On Oni Pond
     En skiva som växt de senaste månaderna. "On Oni Pond" är mer än                      oemotståndliga "Head on". En nästan rakt igenom bra platta väntar den som          ger sig tid att lyssna.

10. Prefab Sprout - Crimson/Red
      En för mig mycket välkommen och storstilad comeback av ett av mina                   favoritband genom tiderna. Trodde inte Paddy McAloon var mäktig ett album         som står sig så väl mot höjdarna från 80- och 90-talet. Skrapade tidigare             också ihop en Prefab-lista för de som vill ha mer.

9.  The Love Language - Ruby Red
     The Love Language går från klarhet till klarhet. Ett spännande band som likt Mr      Owens ovan kan hoppa mellan genrer. Jämför till exempel popen i 2009 års
    "Lalita" och den nästan goth-liknande stämningen som infinner sig i vissa av            låtarna på "Ruby Red". Det härliga är att båda varianterna av bandet låter
     lika bra.

8.  Thomas Dybdahl - What´s left is forever
     Pushade för norrmannen på 2011-listan och i år har han avancerat ytterligare.        En mycket bra platta och en av årets absolut vackraste låtar i "But we did"

7.  Ha Ha Tonka - Lessons
    Som ni kanske ser så återkommer en hel del artister på dessa listor och det är       skönt att se att man så att säga hade rätt första gången. Ha Ha Tonka är
    också ett av de där banden som blir bättre och bättre.

6.  Iron & Wine - Ghost on Ghost
    Sam Beam för in mer och mer soul i sin skäggiga singersongwriter-musik.             "Ghost on Ghost" skulle kunna placeras in i bägge dessa genrer och inte behöva
    skämmas i någon av dem. En gäng fantastiska låtar.

5.  Håkan Hellström - Det kommer aldrig va över för mig
    Jag tror att om 30 år, eller tidigare, så talar man om Håkan som en                       nationalskald i samma andetag som Taube och Vreesvijk. Även om en annan         svensk ligger före på denna lista så finns det ingen i Sverige idag som är på           samma nivå som Hellström.  

4.  Empire of the Sun - Ice on the Dune
    2013 var en storstilad comeback för discon. Precis som med Daft Punk ovan är       det svårt att sitta still när Empire of the Sun puttrar igång sina synthar och sina     sköna melodier. 

3.  Richard Buckner - Surrounded
     Buckner har hållit på några år men för mig var "Surrounded" årets upptäckt. En      lågmäld mycket vacker skiva som jag kommer att återkomma till ofta.

2.  Henric De La Cour - Mandrills
     Var långt ifrån övertygad av De La Cours första soloplatta, bra men inte mer.        "Mandrills" däremot är nog det bästa han har gjort, inklusive Yvonne och
      Strip Music. Gothsynth blir inte mycket bättre än så här.

1.  The National - Trouble will find me
     Inga överraskningar här inte. Ni som läst bloggen förstår att bandet står              ganska högt i kurs hos mig. Som uppföljare till fantastiska "High Violet"
     kändes skivan först som något av en besvikelse, men precis som i min                  inledande tes så växer den något otroligt, så som ett klassiskt album ska.
     De egentligen ganska lugna låtarna, de ettriga trummorna och den nästan alltid      sorgsna, vackra rösten, men framförallt låtarna. "Demons", "I need my girl",
    "Fireproof", "Pink rabbits", "Don´t swallow the cap"...ja jag kan räkna upp alla.        Till och med en låt med titeln "Graceless" är inget annat än 
    "Graceful" i bandets händer. En svårslagen svit har de, "Alligator", "Boxer",           "High Violet" och så denna. 

Puh! Alla plattor som länkas till här finns också samlade i en lång lista här.

2 kommentarer:

Bottom Ad [Post Page]