Doiiing! Dagens boktips: Jonas Jonassons "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".
Jag har bara läst ca 10 kapitel ännu men hittills sÃ¥ är det en underbar skröna om hundraÃ¥ringen Allan Karlsson som vill slippa bli firad pÃ¥ sin hundraÃ¥rsdag och därför helt sonika kliver ut genom Ã¥lderdomshemmets fönster och försvinner. Efter detta uppstÃ¥r ett antal drÃ¥pliga förvecklingar som bÃ¥de blickar tillbaka i Allans lÃ¥nga liv samt Ã¥tervänder till nuet. Den ansprÃ¥kslöse Allan har, visar det sig, pÃ¥verkat bÃ¥de ett och annat i världshistorien.Även om jag ännu inte vet hur den slutar sÃ¥ mÃ¥ste jag varmt rekommendera boken som ger mÃ¥nga skratt.


Ett andra tips, om nu nÃ¥gon deckar/polis-roman-intresserad skulle ha missat den, dÃ¥ den förekommer pÃ¥ topplistor och har fÃ¥tt mycket beröm i media och av andra författare, är Joseph Wambaugh´s Hollywood Station. För alla oss som har växt upp med och gillat Spanarna pÃ¥ Hill Street och liknande polisserier sÃ¥ är
Wambaugh´s historier rena julafton. Med författarens förflutna som polis fÃ¥r handling, sidohistorier och karaktärernas jargong en större trovärdighet, trots att de i mÃ¥nga fall är ganska spektakulära. Wambaugh är ju en gammal mästare men Hollywood Station är det första jag läser med honom. Jag kommer med största sannolikhet kolla upp hans tidigare verk samt uppföljaren till Hollywood Station

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]