Undrar hur många listor jag kan komma upp i innan jag tröttnar? Synd att man inte får betalt för detta för jag tror nog att det dröjer...



Spellista:

Matthew Sweet - Thought I knew you
Matthew Sweet var ett tag nummer ett på min lista strax efter att albumet Girlfriend släpptes. Från det kommer "Thought I Knew you" som är en bitterljuv historia med en Sweet i högform.

Midlake - Head home
Har tidigare haft med bandets "Roscoe" och "Head home" är minst lika bra. Hade Midlake haft några låtar till i samma klass så vore de nog Coldplay-stora. Fantastiskmelodi av klassiskt snitt och med stämsång i CSNY-klass.

The The - Slow train to dawn
Matt Johnson gjorde under några år egensinnig men ändå lättillgänglig pop och dettaär en fantastisk låt, underbar video, perfekt duett och dessutom en av Neneh Cherrys bästa låtar! Många låtar från 80-talet låter just som de kommer från 80-talet och kan därmed kännas väldigt daterade, men det tycker jag inte gäller för just The The.

Jayhawks - Waiting for the sun
Tror jag har nämnt det förut men säger det igen, Jayhawks är ett av mina favoritband, all time. Tycker inte de har gjort en dålig platta och de är den perfekta mixen av americana, singersongwriter och Beatles-Byrds-pop. "Waiting for the sun" kommer från Hollywood Townhall, vilken blev ett litet genombrott för dem i USA.

Mercury Rev - Goddess on a highway
Till skillnad från föregående artist så har aldrig Mercury Rev varit något direkt favoritband, men just "Goddess on a highway" och plattan Deserter´s songs är riktigt bra.

Judas Priest - Better by you better than me
Så smög jag in lite heavy metal bland den väna popen ; ) Nåja, så värst heavy är väl inte "Better by you better than me" men den har ett grymt riff och just Judas hörde till favoriterna när man var långhårig. Det fanns dock de som när Stained Class släpptes hade andra åsikter, kolla detta klipp!

Michael Penn - Cupid´s got a brand new gun
Penn-klanen måste ses som extremt begåvad. Där bröderna Sean och sorgligt bortgångne Chris är och var mycket bra skådisar så är också Michael en begåvad musiker. Tycker dock inte att han blev bättre än plattan March där denna sång är hämtad från. Att March dock är mycket bra råder inget tvivel om. Klippet här är inte originalversionen, men om ni följer Spotify-länken så hittar ni hela plattan.

Essex Green - The late great cassiopeia
Vet inte mycket om Essex Green, men hörde denna för några år sedan och älskar den. Börjar lite "flåshurtigt" men det är en underbar sång.

Tom Petty - Breakdown
Hur mycket bra har den här mannen gjort då!? Petty är en fantastisk låtsnickrare och det var ingen slump att han tog en plats bland de andra tungviktarna i Travelling Wilburys. Det är inte heller någon slump att just "Breakdown"har gjorts av både en och annan artist.

Jeffrey Gaines - Hero in me

Sommaren 1992 följde mr Gaines med på tågluff i vår bandspelare och låten "Hero in me" blev nästan sönderspelad då, men jag gillar den mycket fortfarande.

6 kommentarer:

  1. Finfin lista, Boggen!
    PS. Ta reda på allt du kan om Essex Green. Jag älskar dom!

    SvaraRadera
  2. Tack Anders! Ska kolla upp Essex lite bättre.

    SvaraRadera
  3. Go blandning Boggen, Midlake var en egen favvo och även Essex Green som jag följt sedan starten, håller med dig angående Mercury Rev, har alltid haft lite svårt för hans röst, The The har gjort en hel del oförglömliga låtar
    Skönt Boggen

    SvaraRadera
  4. Tack Jimmy! Mercury blev väldigt uppskrivna i samband med just Deserter´s songs men det som kom före och efter har inte alls fastnat. Har alltid undrat varför inte The The blev större, tycker att de hade hitpotential och egenhet.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Midlake...skönt band. Kul att du vågade sticka in Judas..finns mycket bra gammal metal/hårdrock som fortf. håller. Jag lyssnade bl.a på Purples Machine Head platta idag....riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Gubbarna i de gamla metall-banden var ju faktiskt ganska hyfsade musiker och det hände mer än en gång att de också fick till ganska hyfsade låtar. Machine Head är en klassiker.

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]