Så har jag då fått ihop min lista med de bästa låtarna som gjorts eller spelats 2009. Är nästan sist av bloggkompisarna och har därför inspirerats av deras listor, vilket kanske märks, men så har vi ju följts åt under året och utbytit många bra tips. Tack för det Musikfeber, Skivgrisen, Kindofblue, IceRage och LaCienega!
Har inte hittat alla låtar på Spotify men jag länkar till de som finns där och länkar till andra ställen där de går att avnjuta. Slutligen kommer en länk till en Spotifylista där de flesta finns med. 
Allt här är inte gjort 2009 men det är den musik som jag lyssnat mest på under året. De få undantag som gjorts tidigare kom sent 2008 eller var för bra för att ignoreras. 

Har inte kunnat rangordna denna gång det var helt enkelt, återigen ett fantastiskt musikår, därför får ni:


Bästa låtarna 2009 från A till Z
A Place To Bury Strangers - In Your Heart
ZaZA - Arms Length 

Puh!  Tror det blev 126 st. De flesta (de utan YouTube, Vimeo eller Mp3-länk ovan) finns i Best 2009-listan på Spotify. Denna innehåller även bonuslåtar som också var bra med några av artisterna. Om ni har missat några av artisterna så nöj er inte med Spotifylistan utan kolla upp övriga länkar också, jag lovar, det är värt besväret. Får se nu om jag mäktar med att göra någon albumlista. Inte troligt eftersom jag nästan uteslutande lyssnar på enskilda låtar och blandade spellistor, men man ska aldrig säga aldrig...


10 kommentarer:

  1. Jag tackar för kaffet Ola. Här kommer julklappen som jag inte fick:)

    SvaraRadera
  2. Jisses vilken fröjdig lista Boggen, återigen bevisas 2009 års digra musikskörd, många gemensamma godbitar men även nytillskott, kommer troligen att ta flera dagar att lyssna igenom ordentligt. Warpaint, The View, Mutemath och Magic Arm fastnade direkt, ruggig lista Boggen, får helt enkelt återkomma
    Jimmy

    SvaraRadera
  3. Andreas: Till och med tomten tyckte att det kom så mycket bra i år så att han hann inte med detta innan den 24:e ; )
    Jimmy: Kul att du gillar, du har ju själv bidragit med flera tips till listan.

    SvaraRadera
  4. Strålande bra sammanfattning av 2009. Tack! PS. Det kommer snart en albumlista hos mig som komplementerar ditt 2009.

    SvaraRadera
  5. Tack Anders! Ska bli spännande att se vilka som toppar ditt år. Blir det med rangordning? Har märkt att det är otroligt svårt då preferenserna skiftar från dag till dag.

    SvaraRadera
  6. Trevligt Boggen! Har precis börjat på Spotify-listan, får återkomma när jag är klar. Men många trevliga bekanta och många nya okända namn. Hittade en del fint bland YouTube- och mp3-länkarna. Och kul att se Hook and the Twin och Fools Gold bland låtarna!

    SvaraRadera
  7. Glömde nämna att du påminde mig om en akt jag glömde omnämna själv. ZaZa. Är döförtjust i deras musik.

    SvaraRadera
  8. Som sagt Malin, många av låtarna har jag ju fått bra tips om. Hoppas på fler under 2010. Hook and the Twin är lite speciella, man glömmer inte den låten så lätt. Zaza vet jag inte mycket om mer än att de är riktigt bra. Har du lyssnat på Kordan som ju mixat just ZaZa?

    SvaraRadera
  9. Kordan var en av de mp3:orna jag fastnade mest för. Ska försöka komma ihåg att kolla upp lite närmare. Vet inte mer om ZaZa heller. Tror jag att jag hittade dem på RCRD, har två låtar med på hårddisken så det är nog rimligt. Visste inte att de fanns på Spotify förrän din länk.

    J.Tillman och Wolf Parade gillade jag starkt för övrigt.

    SvaraRadera
  10. Kul att du också gillar Kordan. Wolf Parade tror jag inte kom 2009 utan i slutet av 2008 så den kanske inte räknas i en årssammanfattning, men bra är det!

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]