Att avsluta en skön pÃ¥skhelg med att först, helt kort, fÃ¥ träffa en gammal god vän som precis kommit över en mycket svÃ¥r period i livet, fortsätta med att träffa ytterligare en gammal god vän över nÃ¥gra öl och sedan tillsammans fortsätta till Nalen för att se, skulle kunna säga fler gamla vänner, för The Jayhawks, eller Ã¥tminstone deras musik, känns som goda bekantskaper man träffat för länge sedan och ständigt Ã¥terkommit till. 
Att bandet sitter pÃ¥ en lÃ¥tskatt och att de, enligt mig, är gravt underskattade och ocksÃ¥ ibland, lite orättvist, endast placerats i Altcountry/Americana/Country-facket är ett av livets mysterier. LÃ¥tsnickeriet, melodierna och spelskickligheten platsar i vilken genre som helst. PÃ¥ Nalen fÃ¥r vi stifta bekantskap med I’m a Kingfisher, som värmer upp med ett fantastiskt gitarrspel och sÃ¥ng i nÃ¥gra egna intressanta verk. Fick för mig att detta var en helt ny bekantskap för mig men namnet var sÃ¥ bekant och mycket riktigt i ett inlägg för länge sedan nämnde jag honom och tog med en lÃ¥t pÃ¥ denna spellista


När sen Gary Louris och kompani intar scenen och börjar pärlbandet av lÃ¥tar ser man Ã¥terigen bandets storhet. Tyvärr uppfattar jag att ljudet pÃ¥ Garys mick är lite för lÃ¥gt och att detta förtar lite av känslan och att rösten drunknar lite i de andra instrumenten. Det är en röst värd att lyssna pÃ¥, vilket blir tydligt i de lugnare lÃ¥tarna och framförallt i underbar kärlekslÃ¥ten ”All the right reasons” och ocksÃ¥ i "Two hearts". Hinner fÃ¥ sÃ¥väl bl a klassiker som ”Waiting for the sun”, ”I’d run away”, ”Blue” som att de pÃ¥ begäran av ett fan lirar ”Somewhere deep in Ohio”, innan jag motvilligt mÃ¥ste rusa till det sista tÃ¥get hem. En bra kväll. Dock ska väl sägas att The Jayhawks lever pÃ¥ sin lÃ¥tskatt och sin spelskicklighet och att inte direkt är ett ”hungrigt” band som överraskar. Trots det behÃ¥ller de nog en topp 10-placering bland mina favoritband genom tiderna.



En snabbt ihopsatt spellista till The Jayhawks, i mitt tycke, bästa låtar finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]