En nÃ¥got försenad berättelse om dagen i parken kommer här. Som vanligt när man tar det lugnt och har tid pÃ¥ sig sÃ¥ skenar tiden iväg och trots att vi bor pÃ¥ det mycket närbelägna hotel Post, sÃ¥ missar vi helt Good Harvest spelning i TrädgÃ¥rdsföreningens somriga omgivningar. Att de bara fick en halvtimme pÃ¥ sig att spela är ju förstÃ¥s en annan orsak. NÃ¥ja, fÃ¥r ta igen det senare i sommar när de framträder pÃ¥ Gainsville-festivalen i Eskilstuna. 


Gassande sol och glada människor är alltid en bra förutsättning för en festival. Att sedan kalla svartklädda Cigarettes After Sex för glada, är att Ã¶verdriva en smula. Jag gillar verkligen bandet och deras drömska molltoner men misstänkte redan frÃ¥n början att de inte skulle göra sig sÃ¥ tidigt pÃ¥ dagen och i fullt solsken. Vackert, visst men inga partystarters direkt. Ser dem gärna sent en kväll pÃ¥ en klubbspelning där de bör komma mer till sin rätt. 


Efter en paus och ett par iskalla Peronis drar sedan Warpaint igÃ¥ng. Att de är partystarters kan ingen tvivla pÃ¥. Är inte helt inlyssnad pÃ¥ bandet men blir imponerad av framträdandet som dock känns väl kort, nÃ¥got som bandet själva kommenterar. Alltid ett gott tecken när de vill spela mer. FÃ¥r plugga Warpaint-lÃ¥tar nu. 


Efter ytterligare en paus och lÃ¥ngt köande till (en faktiskt ganska undermÃ¥lig) burgare sÃ¥ intar "the man of the evening", Samuel Herring och hans Future Islands scenen. Samuel´s minst sagt oortodoxa "pappadansstil" har beskrivits tidigare och har ocksÃ¥ vevats miljontals gÃ¥nger via bandets ultimata genombrott med "Seasons" i Lettermans show. Men man mÃ¥ste se det i verkligheten
för att förstÃ¥ hur mycket inlevelse och känslor mannen lägger i sin musik. Han dansar, sjunger, svettas, och jobbar sÃ¥ hÃ¥rt pÃ¥ scenen att yngre band borde se och lära. Herring är inte sÃ¥ gammal men hans utseende är inte det typisk rockstjärnelika. Han pÃ¥minner istället faktiskt en del om det som man (fördomsfullt) tänker sig den lokale pizzeriaägaren. Om vi struntar i utseendet, även om det är en stor del av bandets show och charm, sÃ¥ är det ändÃ¥ Herrings röst som gör det fantastiskt. Han har ju en röst som är helt egen och som han faktiskt borde använda mer än han gör. Visst är det oväntat och kul när han i de elektroniska poplÃ¥tarna plötsligt övergÃ¥r till mörkt growlande, han klarar ju även det med glans, men det blir lite för mycket av det när man istället vill höra hans "riktiga" vackra stämma. Att han i sitt mellansnack "kent-tackar" pÃ¥ svenska, (han har visst en svensk flickvän), dissar SD och Trump är ytterligare sympatiska drag. När han sen tar emot publikens jubel efter "Seasons" ser det ut som han rörs till tÃ¥rar. En känslosam man i ett känslosamt framträdande som man gärna ser mer av och igen. 


När sedan kvällens huvudakt och ett av mina absoluta favoritband The National intar scenen verkar det som även Matt Berninger är tagen av Herrings framträdande då han hyllar dem inte bara en utan två gånger. Man kan ju återkomma till att det här var National-dagen och skämta om det ett tag, vi befinner oss ju trots allt i Göteborg...
Mr Berninger är ju själv en stor scenpersonlighet, trots eller tack vare sitt revisor/lärarutseende (näe, nu är vi där igen och tjatar om utseende...). Har nu sett bandet fyra gÃ¥nger men vet fortfarande inte om frontmannens vinpimlande är en akt eller om han faktiskt klarar att hälla i sig sÃ¥ mycket och fortfarande sjunga sÃ¥ bra och sÃ¥ ofta som den nuvarande turnén faktiskt kräver. Denna kväll vandrar han omkring pÃ¥ scenen, till synes utan närvaro mellan sÃ¥ngpartier och lÃ¥tar, men när det ska sjungas sÃ¥ görs det med besked. Utom vid ett tillfälle dÃ¥ det gÃ¥r helt snett. Han inleder "Pink Rabbits" helt ur ton, avbryter lÃ¥ten och
daskar till mickstativet sÃ¥ det far i golvet. Han är dock strax pÃ¥ banan igen och, Ã¥terigen, om det är en akt eller om det beror pÃ¥ bröderna Dessners professionalitet och bröderna Devendorfs otroligt tighta rytmsektion ska jag lÃ¥ta vara osagt, men showen fortsätter som om inget hänt. Matt tar sig som vanligt, till "sladdroddarens" förtret, ut i publiken och känner värmen och kärleken. 


Som alltid när man ser sitt favoritband vill man ju bara ha mer och det blir ocksÃ¥ nÃ¥got snopet när bandet tackar för sig och inte Ã¥terkommer för nÃ¥got extranummer. Kanske beror det pÃ¥ satta ordningsregler, kanske pÃ¥ nÃ¥got annat. Hur som helst en bra spelning men inte den vassaste jag sett dem göra. Kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att jag inte tagit till mig senaste plattan lika väl som de tidigare och saknade mÃ¥nga spÃ¥r frÃ¥n Alligator, Boxer, High Violet och Trouble will find me.





Jag gillar verkligen idén med Garden och TrädgÃ¥rdsföreningen fÃ¥r gärna Ã¥terkomma med detta som Ã¥rligt arrangemang (gärna med The National som stÃ¥ende gäst), dock finns förbättringspotential. Kanske tvÃ¥ scener, vilket skulle ge banden längre speltid, publiken mindre väntan och "omriggning" skulle slippas. Men den stora besvikelsen var nog maten. Gigantiska köer till ett magert och ganska trist matutbud. De ordinarie barerna i parken fungerade fläckfritt men fler matställen med ett bättre utbud behövs annars kommer nog ingen att käka där nästa gÃ¥ng.

Trots detta, en fantastisk Nationaldag i ett vackert, soligt och grönskande Göteborg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]