Ja hur lyssnar vi nu för tiden egentligen? Precis som med nyheter, händelser och annan underhÃ¥llning sÃ¥ känns det som om vi nu bara orkar korta klipp, helst visad pÃ¥ nÃ¥gon youtube-kanal eller i facebook/insta-flödet. Det är väl heller ingen slump att antalet tv-serier med betydligt kortare avsnitt än en traditionell lÃ¥ngfilm ökar lavinartat. VÃ¥r uppmärksamhet
räcker inte längre än till att nästa klipp eller nästa avsnitt ska konsumeras. Koncentrationen när det gäller musiklyssnandet tycks vara pÃ¥ samma sätt. Handen pÃ¥ hjärtat, hur ofta lyssnar du pÃ¥ ett helt album? 
Ok, jag gör det i och för sig rätt ofta för att jag vill hitta de där gömda pärlorna hos en ny artist. Men hittar jag inte den omedelbart sÃ¥ fÃ¥r albumet oftast bara en lyssning. De pärlor jag sedan faktiskt hittar hamnar pÃ¥ spellistor där det blandas friskt mellan artister och genrer. Listorna fÃ¥r sedan betydligt mer speltid hos mig än enskilda album. Jag tycker visserligen att det är otroligt lyxigt att ha tillgÃ¥ng till all världens (nÃ¥ja, nästan) musik och kunna plocka ut guldkornen, men jag fÃ¥r ocksÃ¥ hela tiden känslan av att jag bÃ¥de saknar nÃ¥got frÃ¥n förr och missar nÃ¥got. Saknar den fysiska skivan. Skivan man kostat pÃ¥ sig, bläddrat fram i skivbutiken, tittat pÃ¥ omslaget, läst texterna och sedan spelat sÃ¥ att man kände igen varje lÃ¥t och dess ordning pÃ¥ skivan. Missar nÃ¥got för att som rutinerad skivköpare och musiklyssnare vet man att album kan växa inte bara lite med fler lyssningar, utan en hel del, och just det missar man i dagens snabbkonsumtion.

När jag läser ovanstÃ¥ende text känner jag att jag framstÃ¥r som en nostalgisk gammal gubbe, men för att Ã¥tervända till det där med slumpen, sÃ¥ ser vi ju en kraftig ökning av vinylförsäljning. En försäljning som faktiskt inte helt dog ut, trots alla digitala streamingtjänster.

Jag har minskat betydligt med mitt bloggskrivande och mycket beror pÃ¥ olika andra omständigheter i livet men ocksÃ¥ en hel del pÃ¥ det ovanstÃ¥ende. FÃ¥r ju nu alldeles utmärkta "Discover Weekly" listor direkt frÃ¥n Spotify utan att behöva lyfta ett finger, har minskat mitt eget bloggläsande och den spänning med det stora antal indie-bloggar som tillhandahöll mer eller mindre lagliga Mp3-filer har med teknikens hjälp (?) försvunnit. Nu är smörgÃ¥sbordet uppdukat morgon, middag och kväll. Alla godsaker är där men man blir ändÃ¥¨lite mätt redan innan man slagit sig ner för att smaka.

Lite bittert konstaterar jag att i och med den sparsamma inläggsfrekvensen här och det där korta "attention-span-et" som jag varit inne pÃ¥, sÃ¥ kommer väldigt fÃ¥ att läsa detta och ännu färre tycka till. Ni som ändÃ¥ gör det, har ni nÃ¥gon lösning pÃ¥ detta eller är det bara att lyssna mer och skriva mer och köpa fler "fysiska" skivor som gör att den där verkliga musikglädjen kommer tillbaka?

Ett riktigt bra album som bör avnjutas i sin helhet är iallafall "case/lang/veirs". Melodier och röster som gör en varm och glad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]