En otacksam uppgift har hon. Sharon Van Ettens personliga låtar vinner helt klart på att de har hörts förut. Om man, som jag inte är inlyssnad blir det mest en transportsträcka i väntan på huvudakten. Hon inleder konsertkvällen och får nästan 40 minuter. Vill gärna gilla det mer och kommer säkert att göra det efter lite mer lyssnande hemma på kammaren, men på Cirkus blir det tyvärr bara seegt.


"I'm the supercool leadsinger" säger Matt Berninger ironiskt när han i mellansnacket tjafsar med Dessner-bröderna, som i sin tur tycker att Matt passar perfekt på just Cirkus, och kanske då inte direkt tänker på hans sångförmåga. Att Berninger sedan faktiskt är rätt cool kan nog alla de som hälsade på, kramade och klappade på honom i hans, till "sladdmannens" förtret, långa publikutflykter. De planlösa och lite fylleraglande stegen sångaren tar tillsammans med det ständiga vinsippandet på scenen må vara en väl inövad akt, men det tycks ha blivit hans speciella kännetecken. Vet inte hur mycket vin han får i sig varje kväll på en lång turné men jag hoppas att det inte är alltför mycket. Vill gärna ha fler högkvalitativa album och spelningar från bandet.



Redan i inledande "Runaway" sÃ¥ kryper välbehagsrysningarna uppför ryggraden och de fortsätter nästan konstant genom hela spelningen. Läste dÃ¥liga recensioner frÃ¥n spelningen i Lund, men pÃ¥ Cirkus känns bandet supertight och inspirerat. Den knäckande öppningen med nämda "Runaway", "Anyone´s Ghost", "Brainy" och "Bloodbuzz Ohio" känns som svÃ¥r att överträffa, men pärlorna bara fortsätter att radas upp. Efter "Slow show", "Squalor Victoria", "Afraid of everyone", "Conversation 16", "Little Faith", "Lit up","Sorrow", "Abel", "All the wine","Wasp nest" och "England" sÃ¥ avslutas det ordinarie setet med "Fake empire". Jag skulle dÃ¥ ha kunnat gÃ¥tt därifrÃ¥n nöjd. Bandet kommer tillbaka för extranummer och efter lÃ¥gmälda "About today" öser de loss i "Mr November" där Berninger ger sig ut pÃ¥ den tidigare nämnda lÃ¥nga publikutflykten. Ett halvt varv inne pÃ¥ Cirkus, klättrandes och kramandes och ändÃ¥ lyckas framföra lÃ¥ten. Bara det är beundransvärt, eller kanske "supercool". När man tittar pÃ¥ The Nationals turnéplan sÃ¥ inser man att de är ganska upptagna killar och att de kan leverera som de gör en vanlig tisdagskväll i mars i kalla Sverige gör hela grejen ännu mer beundransvärd. När de sedan avslutar med en helakustisk allsÃ¥ng till "Vanderlyle crybaby geeks" där hela publiken och även Sharon Van Etten deltar sÃ¥ är man rätt sÃ¥ lycklig att man fick tag i en biljett och man vill bara höra mer. Det finns inte längre sÃ¥ mÃ¥nga "nya" band som fyller jättearenor och inte för att jag direkt längtar efter att The National ska spela pÃ¥ just sÃ¥dana, men fortsätter de sÃ¥ här sÃ¥ är det nog oundvikligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]