Nu var det ett tag sedan sist. Det kommer ju så mycket bra nytt så man har ju knappt tid att lyssna på de gamla godingarna.



Spellista
The Auteurs - Lenny Valentino
Luke Haines The Auteurs dök upp i samma veva som Suede och Blur var som störst och jämfördes väl också ganska mycket med just Suede men fick aldrig samma genomslag. Jag köpte och gillade debutalbumet "New Wave" väldigt mycket. "Lenny Valentino" är från uppföljaren "Now I´m a cowboy" som jag inte gillade lika mycket men just "Lenny.." är en rackarns bra låt.
Matthews Southern Comfort - Woodstock
Denna kan verkligen kategoriseras in som gammal goding. Varje sommar tror jag det infinner sig en liten liten Woodstock-känsla hos alla de festival-besökare som har biljett runt om i världen. Dock är nog den känslan ingenting i jämförelse med den för original-Woodstock besökarna. Vet inte om textraden "by the time we got to Woodstock we were half a million strong" stämmer, men om den gör det så wow! Låten Woodstock förmedlar lite av den känslan som måste ha funnits vid denna tidpunkt. 
Suede - Moving
Jesus vad bra de var när de var bra! Som för så många andra så höll det inte så länge. Hängde själv med till 1999 års "Head Music" då jag började tappa intresset. Bretts soloplattor och Bernards medverkan i olika konstellationer har sina ljusglimtar och visar också på vilken talang de båda besitter. Dock blev det aldrig egentligen bättre, åtminstone inte ett helt album, än debuten. Från den kunde man plocka ett antal låtar, och de kanske dyker upp på senare listor, men just nu valde jag "Moving".
Antony & Johnsons - Fistful of love
Antony´s "Fistful of love" kan väl inte kategoriseras som gammal, men mycket väl som "goding". När jag först hörde denna och plattan "I´m a bird now" fick jag den där känslan av att ha hittat något riktigt riktigt bra, så bra som man sällan hittar på en hel platta nu för tiden. Antony´s speciella röst och den sorgliga texten gör "Fistful of love" till en klassiker som kommer att stå sig i många år.
Pete Droge - If you don´t love me
Vet inte hur välkänd mr Droge är i Sverige. Hans låtar har funnits med i filmer och spelats in av andra artister och i vissa fall så håller han Tom Petty-klass. "If you don´t love me" hör väl till den mest spelade av hans alster men lyssna gärna på den fina "Sunspot stopwatch" som också spelats in i en bra version av Mary Lou Lord
Elvis Costello - Watching the detectives
Likt Lloyd här nedanför så har också Costello gjort otroligt mycket bra musik. Dock har han också gjort otroligt mycket och jag kan inte säga att jag gillar allt. Har inte ens hört allt men de bästa ligger väldigt långt upp på min lista. "Watching the detectives" är en av dem.
Tom McRae - Boy with the bubblegun
När McRae´s debutalbum kom 2000 var jag mäkta imponerad och den plattan håller fortfarande. Uppföljaren och de senare skivorna har i mitt tycke inte alls hållit samma klass. Hoppas mycket på "The Alphabet of Hurricanes" som släpps i år, men tror den också får svårt att leva upp till den fantastiska debuten. "The boy with the bubblegun" är vacker singersongwriter-musik när den är som bäst.
Fine Young Cannibals - Johnny come home
Ett band jag haft med förut men som också förtjänar flera låtar på denna lista. "Johnny come home" var den låt som först fick mig att fastna för bandet och jag blir fortfarande väldigt glad när jag hör den och kommer varje gång på hur mycket jag saknat Roland Gifts egna stämma. Letade efter livstecken från bandet, hittade inte så mycket men väl en soloplatta med nämnde Gift från 2002 som faktiskt lär rätt hyfsad.
Lloyd Cole  - From the hip
Lloyd Cole har jag haft med förut och kommer att ha med igen. Tror att Lloydan är en av de artister som jag genom åren lyssnat mest på och det beror både på en fantastisk låtkatalog men också ett tidlöst sound. Lloyd spelar och spelar in fortfarande men perioden från 84 till 95 tror jag att jag kan plocka ett antal favoriter och klassiker från. "From the hip" kommer från 87-års "Mainstream".
Smithereens  - In a lonely place
Smithereens gjorde ett par riktigt bra skivor och jag har redan på en tidigare bästa lista haft med låten "Blood & Roses". Från samma skiva kommer bitterljuva "In a lonely place" där sången delas med ingen mindre än Suzan Vega.

4 kommentarer:

  1. Lysande val och trevlig blogg!

    Lloyd Cole är en stor man. Noll-handicappare i golf ska han också vara. Mångsidigt geni, minst sagt.

    Ser fram emot fler tips.

    SvaraRadera
  2. Tack för berömet Filip, ska kolla in din blogg också. Såg några riktigt inressanta blandband där! Lloyd är, trots att han golfar, sannerligen ett geni ; )

    SvaraRadera
  3. Ännu en strålande lista Boggen.
    Luka Haines släppte väl att kritikerrosat album i höstas? Har för mig det i alla fall.
    Håller helt med dig angående Suede. Första plattan är i mitt tycke den bästa.
    Fine Young Cannibals var också ett band jag tyckte om. "I'm not satisfied" från andra plattan var min favvis. Gott tryck i den låten.
    Costellos fem första plattor är alla juveler.
    Tom McRae var en trevlig överraskning. Det smaka mera!
    När kommer 20?

    SvaraRadera
  4. Tackar TP! Har inte hört Lukes senaste, måste kollas upp. Får se när nr 20 dyker upp. Måste smaka lite på låtarna och hitta en bra mix...

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]