För att följa ett tidigare inläggs entusiasm måste jag tyvärr dämpa mig något. Efter genomlyssningar av nedanstående så kan jag väl, som en tjurig gammal gubbe, säga att: De var bättre förr!

Franz Ferdinand - Tonight: Franz Ferdinand. Gillade deras första väldigt mycket när den kom och tyckte uppföljaren hade nÃ¥gra riktiga höjdare (Evil & the Heaten). FF:s tredje följer till viss del de andra tvÃ¥´s mönster. Skillnaden är de mer elektroniska inslagen. Det är mer synthar och minder gitarrer. I mina öron
är det sällan en god utveckling, åtminstone inte för ett band som från början varit ett "gitarrbaserat indiepop-band". Dock ska sägas att det finns en hel del bra låtar här, men för min del känns riktningen bandet är på väg i som, ja...vilse. 2,5 på en 5-skala

Morrissey - Years of refusal. "That´s how people grow up" fastnar ju direkt och kommer säkert att irritera mÃ¥nga icke-mozzerfans pÃ¥ radion, men jag gillar den! Gillar även omedelbart "Mama Lay softly on the Riverbed".
Sen är det det här med gitarrerna. I vissa låtar (ovan nämnda och "Something is Squeezing my skull") låter gitarrerna som malplacerade hårdrocksditon och med Morrisseys röst ovanpå känns det konstigt. Inget fel på just hårdrocksgitarrer men kombinationen med Morrisseys röst passar inte! Man tänker: Var finns en Johnny Marr när han behöver det? I övrigt känns det visserligen som om han fortfarande kan leverera. Nästan i klass med "Vauxhall and I". 3 på en 5-(Mozzer)skala.

Bruce Springsteen - "Working on a dream". Häpnadsväckande snabbt plattan fanns på Spotify. Lika häpnadsväckande är dock inte "Working on a dream". Den börjar lovande med "Outlaw Pete" som även den har hårdrocksreferenser (om man nu kan kalla Kiss disco-period för hårdrock). Är det inte "I was made for loving you-slingan som hörs? Börje har väl inte varit den artist som har legat överst högen med favoritartister genom tiderna, men jag har alltid respekterat hans musik och tyckt att han gjort mycket bra, skulle inte heller tacka nej till en biljett till stadion i sommar. "Working on a dream" får nog dock ses som en mellanplatta, som de senaste 4-5 iofs har varit ; ). Trots ett gott hantverk, 2 på en 5-skala