Inspirerad, på nytt, av den eminente Anders (KindofBlue) coverband presenterar jag här mitt eget. Faktiskt en del samma artister och/eller låtar.

1. Black Crowes - Hard to handle - Fick mig att börja lyssna på Otis Redding, vilket jag är dem evigt tacksam för.
2. Johnny Cash -Hurt - Denne gigants cover av Nine Inch Nails Hurt är grym.
3. Lloyd Cole - Chelsea hotel - Ytterligare ett Chelsea hotel. En av de bästa på Cohen-coverplattan "I´m your fan"
4. Dolly Parton - Stairway to heaven - Sliten låt, men uppfriskande att höra Dollys väna stämma till den.
5. Beautiful South - Everybody´s talkin - En av de allra bästa låtarna någonsin, här med ett av de bästa coverbanden. Skulle gärna ha tagit med deras versioner av "Girlfriend" och "Love Wars" men hittade dem inte på Mixwit.
6. Bryan Ferry - A hard rain´s gonna fall - En Dylan-cover måste man ju ha med. Gillar Ferrys "struttiga" version.
7. The Impressions - Inner city blues - ...och när man har en Dylan-cover så kanske man ska ha en Marvin-cover också.
8. Aztec Camera - Jump - Texten passar ju faktiskt betydligt bättre till denna cover än till Van Halens orginal.
9. Nirvana - The man who sold the world - Ytterligare en av de allra bästa låtarna. Svårt att göra en sådan sång rättvisa men Nirvana lyckades.
10. Elliot Smith - Don´t fear the reaper - Elliot var inte rädd i alla fall, snyft...
11. Prince - Creep - Att den store lille mannen skulle göra en cover av denna var en liten, men passande, skräll.
12. Red Hot Chili Peppers - Higher ground - Att denna var en av få bra låtar på Globen-konserten senast inte var deras egen, var rätt sorgligt.
13. Housemartins - Caravan of love - Den är sockersöt och nästan sönderspelad men den håller fanimej än!
14. Janis Joplin - Summertime - Vilken låt! Vilken inlevelse.



MixwitMixwit make a mixtapeMixwit mixtapes


2 kommentarer:

  1. En underbar liten historia är den om när Trent Reznor fick frågan vad han tyckte om Johnny Cash version av Hurt: "Första gången jag hörde den låg jag hemma i soffan och kollade teve, helt plötsligt kommer en video med Johnny Cash. Jag hade inte en aning om att han spelat in Hurt. När låten var färdig grät jag för det var det absolut vackraste jag hört".

    Kan man få en finare komplimang som coverartist?

    SvaraRadera
  2. Den anekdoten kände jag inte till, kul, mer sånt! Tror nog att för att bli en erkänd och omtyckt coverartist så måste man nog ha skapat något eget först, eller åtminstone samtidigt. Är rätt såld på alla American recordings-plattorna med Cash. Chris Isaaks "Solitary man" av the man in black är en annan favorit som platsar på en sådan här samling.

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]