Oj vilken nostalgitripp! Har kollat på dramadokumentären "Never tear us apart" på SVT Play. Den handlar förstås om INXS. Rent objektivt kan man väl inte säga att det inte är en jättebra dokumentär". Vissa händelser känns inte helt korrekta och ibland väl tillrättalagda.
Som dramadokumentär funkar den dock och för ett gammalt INXS-fan är det som sagt en nostalgitripp av stora mÃ¥tt. Har tidigare varit inne pÃ¥ uttrycket "dead heroes don´t let you down" och mytbildningen kring döda rockstjärnor fÃ¥r ofta ovanligt stora proportioner. Själv har jag dock sett bandet vid tre tillfällen (har fortfarande delad vÃ¥rdnad om en Jon Farriss-trumpinne som bevis) och även om jag kanske ocksÃ¥ lägger till och "mytbildar" i mitt eget huvud sÃ¥ gÃ¥r det inte att komma ifrÃ¥n att Michael Hutchence var en otroligt karismatisk frontfigur helt i klass med en Jagger eller Morrison.

Spoiler alert! Dramadokumentären använder sig av skÃ¥despelare nästan hela vägen fram, i de dramatiserade delarna, frÃ¥n "live-bilder", filmklipp och musikvideos men när man i slutscenerna klipper över till ett känslofyllt liveframträdande med det riktiga bandet sÃ¥ är effekten total.
Programmet är ocksÃ¥ ett bevis pÃ¥ att musikhistorien ständigt skrivs om. Läste att INXS har sÃ¥lt trippel platina av sin senaste Best of-samling i Australien efter detta program. Själv hade jag ocksÃ¥ ett tag svÃ¥rt att lyssna pÃ¥ vad jag tyckte var en daterad och för mig sönderspelad musikgenre, men med den 80-tals inspirerade musik som görs nu och med just denna nostalgi-tripp har jag spelat, och gillat bandets back-katalog en hel del pÃ¥ sistone.

Se gärna detta program. Det finns visst kvar pÃ¥ play nÃ¥gra dagar till. 

SVT-Play - Never tear us apart

En bra introduktion till INXS kan man få in nedanstående samling:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]