Man anar ett mönster....


Som National-fan är det förstÃ¥s en högtidsstund, (eller om man sÃ¥ vill National-dag), varje gÃ¥ng bandet släpper nÃ¥got nytt. Med förra skivan "Sleep well beast" tyckte jag dock att den nästa rakt uppÃ¥t pekande positiva utveckling 
bandet gjort, för första gÃ¥ngen stannade upp och planade ut nÃ¥got. Med andra ord de högt ställda förväntningarna infriades inte riktigt och albumet blev, om inte en besvikelse, sÃ¥ Ã¥tminstone inte det bästa de gjort. Nya "I'm easy to find" har, kanske pÃ¥ grund av/tack vare lite lägre förväntningar, däremot överträffat just dessa med rÃ¥ge. Redan med singlarna "You had your soul with you"
och framförallt "Light years" sÃ¥ anade man nya storverk. Tillbaka i gammal god form skulle man kunna säga. Just "Light years" är sÃ¥ där ruggigt bra som bara en The National-lÃ¥t kan vara. 
Känner att, det ganska lÃ¥nga, albumet kommer att växa men ytterligare en lÃ¥t som skapar välbehagsrysningar efter ryggraden redan vid första lyssningen är "Oblivions", där Matt är lite mer tillbakadragen i sin sÃ¥ng och istället, som i flera andra lÃ¥tar pÃ¥ skivan, släpper fram sin duettpartner, i denna sÃ¥ng, den för mig helt okända Mina Tindle. MÃ¥ste sÃ¥klart kollas upp! 
Att det är ett antal duetter med artister som Gail Ann Dorsey, Sharon Van Etten, Lisa Hannigan och Kate Stables är i mitt tycke ett smart och välkommet drag hur mycket man än gillar Matt Berningers baryton. Duetterna ger luft och lyft till lÃ¥tarna och man njuter ännu mer när väl Matt tar ton.
Jag har många lyssningar framför mig innan jag bestämt var denna platta hamnar i förhållande till bandets back-katalog och också, förmodligen, många omvärderingar om vilket som är det absoluta toppspåret.




Sen är det ju extra kul att både albumomslag och den kortfilm som följer med albumreleasen har svenska Alicia Vikander som huvudrollsinnehavare. Alicia är tydligen inte bara en grym skådespelerska utan sympatiskt nog också ett The National-fan. Hoppas vi ses på Dalhalla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]