Regnskurar, WTF! Tur man inte har semester än...Del 12 i denna serie innehåller en de smått och gott som jag hoppas att även fler än jag uppskattar.




Spellista:

Modest Mouse - Dashboard
Grym indiepopdänga som är svår att inte gilla. Modest Mouse har den där förmågan att låta både som något man känner igen och samtidigt låta som något helt nytt.
Urge Overkill - Take a walk (View of the rain)
UO är väl mest kända för sin medverkan till Pulp Fiction-soundtracket med "Girl you´ll be a woman soon", vilken i och för sig är en höjdarlåt, men inget original utan en Neil Diamond-cover. "Take a walk" fanns med på en samlingsskiva jag skaffade för ett antal år sedan och den skiljer sig ganska mycket från UO i övrigt ganska "Kiss-riffiga" poprock.
Red House Painters - New Jersey
Mark Kozelek har i flera konstellationer, RHP, Sun Kil Moon och som soloartist levererat spröd, vacker kvalitetsmusik. Han är väl kanske mest känd för att ha gjort singersongwriter-versioner av ACDC-låtar, men "New Jersey", "Mistress" med flera från den så kallade Rollercoaster-plattan från 1993 är mina favoriter.
Echo & the Bunnymen - Killing Moon
Ian McCullochs Bunnymen var egentligen inget favoritband för mig när det begav sig, men har senare lärt mig att uppskatta bandet och dess sångare. "Killing Moon" är grym.
Dead Kennedys - Holiday in Cambodia
Likt ovan nämnda band var inte heller Dead Kennedys något favvoband och dessutom försöker jag i möjligaste mån undvika musik med uttalade politiska syften, även om de är goda. Dock det går inte att förbise att "Holiday in Cambodia" är en rackarns bra punkrock-låt.
The Walkabouts - The Light will stay on
Walkabouts Chris och Carla kan egentligen göra väldigt många olika sorters musik, från rockarrökare till de vackra, svepande, filmiska styckena som "The light will stay on" från albumet Devils road. Jag fullkomligt älskade den skivan när den kom och spelade den så mycket att jag nästan tröttnade på den. Med några års paus låter den dock nu lika bra igen, en klassiker.
Shivaree - Goodnight moon
Till avdelningen "nästan sönderspelade" hör även "Goodnight moon" (mycket månar på denna lista...), dock inte av mig själv. Däremot har den hörts i diverse reklamfilmer. Trots det så är det en mycket bra låt.
PJ Harvey - Down by the water
Av alla kvinnor som spelar rock är nog Polly Jean den coolaste. Är inte överfötjust i allt hon gjort men det mesta i hennes backkatalog har en förmåga att växa ju mer man lyssnar. "Down by the water" från 1995-års To bring you my love är hör väl till hennes mest lättillgängliga och i mitt tycke också det bästa.
Crazy World of Arthur Brown - Fire
Underbar one-hit wonder från 1968! Antar att detta var ganska vilt och blasfemiskt ´68 men nu framstår den mest som en riktigt bra poplåt. Älskar blåset och "I am the god of hellfire, and I bring you....Fire!"
Grant Lee Buffalo - Honey don´t think
En av många underbara låtar från Mighty Joe Moon-plattan (hmm, en måne till...). GLB gjorde i mitt tycke två mycket bra första skivor, därefter mattas kvaliteten av något även om man kan hitta guldkorn senare och även på Phillips soloplattor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]