Har varit lite torka med inläggen, men här kommer i alla fall Del 7



Bruce Springsteen - Born to run
En låt som har tokhyllats av de flesta och nästan är sönderspelad. Det går dock inte att komma ifrån att det är en mycket bra låt.

Stevie Wonder - Jesus children of America
Har haft denna med tidigare på ett blandband/spellista och det är en grym låt av en av soulens största. (Nu har jag även rätt titel också...)

Crowded House - Four seasons in one day
Plattan "Woodface" är väl mest känd för "Weather with you", vilken i mitt tycke är den sämsta låten på denna skiva. Att jag sedan tyckte att även "Weather..." var riktigt bra när den kom men att den nu, för mig, är söderspelad, säger en del om albumet. Pop i rakt nedstigande led från Beatles och Simon & Garfunkel. "Four seasons in one day" är nog min personliga favorit med bandet. (Tillsammans med "It´s only natural", "Don´t dream it´s over", "Fall at your feet", "Into temptation" och ...)

Simon and Garfunkel - Hazy shade of winter
Appropå Simon & Garfunkel... "Hazy shade of winter" är en av de "snabbare" låtarna duon gjorde. När jag först hörde denna så tyckte jag att den skulle kunna göras lite "tyngre" och förundrades över att ingen tänkt på att göra en cover på den och tänkte att, när jag blir stor rockstjärna ska jag spela den. Strax efter dessa tankegångar gjorde The Bangles en cover, förvisso bra men inte med någon större tyngd.

Kris Kristofferson - Sunday morning coming down
En riktig klassiker med sångaren och skådisen Kristofferson. Så nattsvart (och komisk) som bara en countrylåt kan bli och den ultimata bakfylle-låten. Ämnet Americana har tagits upp i tidigare inlägg men mer Amerikansk än mr Kristofferson kan man nog knappas bli.

Dan Sartain - Replacement Man

Som vanligt när man letar klipp hittar man inte riktigt de man vill ha. Tänkte stoppa in "I could have had you" här som är min favorit med mannen. "Replacement Man" är nästan lika bra. Visste inte så mycket om Dan Sartain mer än att han medverkade på någon musiktidnings samlingsskiva för något år sedan och att jag tyckte att just "I could have had you" var en sådan där pärla som man hoppas hitta på sådana samlingsskivor. Vid senare utforskningar hittade jag plattan "Join Dan Sartain" där denna medverkar.

Rufus Wainwright - The one you love

Har något av en hatkärlek till Rufus. Tycker å ena sidan att "The one you love" är en fantastisk låt, men har sedan emellanåt svårt för Rufus röst i andra låtar då jag tycker den är lite, vad ska jag säga, ansträngd ibland, vilket gör det jobbigt att lyssna. Hur som helst en riktigt bra låt. (Tyvärr ett ganska uselt klipp, men lyssna på Spotify annars)

Christian Kjellvander - Drunken hands
Har sporadiskt följt Kjellvander sedan tiden i Loosegoats och Songs of Soil, band som visserligen växer med varje lyssning, men det var när han startade soloäventyret som de riktigt bra låtarna började komma. "Drunken hands" är så bra "Americana" att det är lite märkligt att det är en svensk kille som gör den.

Deep Purple - Hush
"Hush" är väl inte en sådan där låt man förknippar med "Smoke on the water-Purple" utan en mer psychadelisk popdänga från tiden innan de slog igenom som ett av banden som grundade/blev stilbildande för den "moderna" hårdrocken. (Kul klipp med Blackmoore och kompani på Playboy-mansion med Hef)

Peter Bruntnell - Ends of the earth
Likt Kjellvander gör britten Peter Bruntnell vacker singer/songwriter-americana som fler borde kolla upp och reservationslöst älska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]