Då jag är en anhängare av "hårdkokta" deckare av författare så som Ian Rankin, Denis Lehane, George Pelecanos, Elmore Leonard, James Ellroy, Andrew Vachs, Roslund & Hellstöm, Michael Connelly, Charles Willeford Mfl så skulle jag vilja tipsa de som gillar någon av dessa om norske Jo Nesbö. Sent omsider har jag "upptäckt" honom och insett att han är en deckarförfattare i världsklass och jag tycker att hans (anti)hjälte Harry Hole, slår en Kurt Wallander varje gång när det handlar om god underhållning. Det bästa med att upptäcka en författare så sent som jag upptäckte Nesbö är att man har en hel serie bra läsning framför sig. Har endast avslutat de tre första ännu.
Nesbö själv verkar vara en person som lyckas med det mesta han företar sig. Från att ha varit en hyfsat god fotbollspelare till att ha legat etta på "Norsktoppen" med sitt band Di Derre har han dessutom fått ett antal utmärkelser för sina litterära utsvävningar.
Di Derre är väl kanske inte min påse direkt och norska är definitivt inte världens bästa rock/popspråk...Döm själva: Di Derre - Jenter. Hur som helst, fascinerande karriär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bottom Ad [Post Page]