Har inte fått ihop någon "Best of 2008", men jag har en strategi. Eftersom det så här års dräller av årsbästalistor i alla former i de flesta medier så kan man ju se om man har missat något som faktiskt varit riktigt bra. Eftersom det i år (igen) har varit ett mycket gott musikår så visar sig min strategi fungera alldeles utmärkt. Har genom att plöja mina bloggkollegors sidor, tidningar som sonic, uncut, clash, samt siter som gorillavsbear, gradvall, pitchfork, popmatters mfl så har jag hittat fler favoriter till denna topplista. På detta sätt kanske inte listan blir representativ för just mitt personliga musikår, med det som jag lyssnat på mest. Väntar därför ytterligare med denna och kanske samtidigt presenterar en med det som jag verkligen lyssnat mest på oavsett releasedatum. En del av de "stora upptäkterna" för mig som exempelvis Bell X1 och Goteye har ju inte släppt nåt i år. Utmanare som dykt upp de senaste veckorna genom flitigt studerande av ovan nämnda källor är MGMT, Foals, Sennen, Noah & the Whale, Herman Dune, White Denim, Felice Brothers, Shearwater, Pete Greenwood och Ladyhawke och kanske Detektivbyrån. Får se om de kommer med. En sak är säker, det blir mycket "skäggrock". Kanske en feg strategi, men om jag inte tar med de som kom i år så kommer de ju aldrig med på någon årsbästa lista eftersom de då inte platsar på nästa års lista heller. Nog svamlat. Lyssna på ytterligare en kandidat:

4 kommentarer:

  1. Ragnstam är ju från min lilla stad, dessutom är han min svågers vän och min mors bekant. Lassie så det förslår alltså!

    Tycker också årslistan är svår, man vill ju som du säger ta upp all musik som betytt lite extra, oavsett release, under året. Två listor låter som en bra lösning.
    Hursomhelst så ser jag fram emot din lista.

    PS. Jag gjorde (i augusti, tror jag) en "enormt" ambitiös halvårslista som verkar stämma ganska väl med min slutgiltiga. Kolla upp den, kanske hittar du (eventuellt) fler tips där? (Ligger bland blandbanden).

    SvaraRadera
  2. Faan va ball att du diggar "Krippe"...till skillnad från utbölingen Anders e jag uppväxt tillsammans med Kristoffer och har dessutom lirat med honom i flera olika konstalationer. Hans gamla band och mitt gamla band giggade en del ihop när vi var unga tonåringar.
    Hursomhelst e han en mycket sympatisk kille som dessutom gör bra musik.

    SvaraRadera
  3. Anders: Ska kolla upp din halvårslista, som sagt man vill ju inte missa något och stå där några år sedan och återigen säga: varför har jag inte upptäckt det här tidigare!

    Gonzo: Där ser man! Världen är lite ibland. Det märkliga är att första gången jag hörde "Krippe"(!)Var i någon utländsk indietopp-lista som råkade hamna på min hårddisk. Nu senast hittade jag honom på popmatters singles of the year! Får passa sig hur man recenserar svenska artister, det är alltid någon som känner någon någonstans. Å andra sidan är det ju inte så kul att recensera/tipsa om dålig musik...

    SvaraRadera
  4. Kul att du fått upp ögonen för Foals! :-)

    SvaraRadera

Bottom Ad [Post Page]